شرکت هواپیمایی ایرانی به پرداخت جریمه و عذرخواهی محکوم شد

شعبه ۲۲۹ دادگاه عمومی تهران، شرکت هواپیمایی ایرانی معروف را به خاطر لغو پرواز و بلاتکلیف گذاشتن یک مسافر، به پرداخت ۲ هزار و ۲۸۰ یورو جریمه و عذرخواهی رسمی محکوم کرد.

شرکت هواپیمایی ایرانی به پرداخت جریمه و عذرخواهی محکوم شد

داستان این است که شاکی پرونده در تاریخ ۲۴ دی سال ۹۶ بلیت رفت و برگشت از ارومیه به مقصد استانبول تهیه می‌کند اما در هنگام برگشت، پس از مراجعه به فرودگاه استانبول با پرواز لغو شده مواجه می‌شود و تماس‌های وی با شرکت خوانده به منظور تعیین تکلیف بی‌نتیجه می‌ماند و از آنجا که ارز کافی به همراه نداشت، نمی‌توانست از شرکت‌های هواپیمایی آن شهر بلیت برگشت تهیه کند. در نهایت فردی ایرانی به شاکی پرونده که استاد دانشگاه بوده، مبلغی قرض می‌دهد و شاکی به تبریز عزیمت و از آنجا به منزل خود در ارومیه می‌رود.

شاکی به لحاظ بحران روحی متحمل شده در ترکیه، تقاضای مطالبه خسارت معنوی و مادی را مطرح می‌کند و نماینده شرکت خوانده در جلسه دادرسی حاضر می‌شود اما دفاع موجهی از خود ارائه نکرده و اعلام می‌کند که شرکت حاضر است وجه بلیت پرداخت شده را مسترد کند اما در خصوص دلیل لغو پرواز مطالبی که اثبات کند عوامل ناگهانی موجب این امر شده یا حتی تقصیری متوجه شرکت نیست، بیان نمی‌کند.

در حکم شعبه ۲۲۹ دادگاه عمومی حقوقی تهران آمده است: شرکت خوانده مکلف بوده تعهد خود را اجرا کند و از آنجا که بدون هیچ دلیل موجهی از ایفای تعهد سرباز زده، مرتکب تقصیر قراردادی شده است.

در بند دوم استدلال دادگاه مبنی بر وارد بودن خواسته خواهان آمده است: به موجب حدیث نبوی «لاضرر و لاضرار فی الاسلام»، ضرر رسانیدن به دیگران در دین اسلام نهی شده و ممنوع است. کما اینکه در احادیث مختلف حضرات معصومین (ع) مکررا تذکر داده اند که عرض و آبروی مومن باید از گزند رفتارهای نابهنجار دیگران در امان بماند.

این حکم می‌افزاید: هر چند خسارت معنوی قابل ارزش‌گذاری مادی نیست اما این امر به آن معنی نیست که نباید به جبران آن توجه کرد زیرا جبران نشدن خسارت، موجب تجری کسانی می‌شود که در پی سرکشی و تعدی به حقوق سایرین هستند و این موضوع به صراحت در اصل ۲۲ و ۱۷۱ قانون اساسی که میثاق ملی کشور است، در ماده یک قانون مسئولیت مدنی هم قید شده که واردکننده خسارت معنوی مسئول جبران ناشی از عمل خود است. در ماده ۱۴ قانون آئین دادرسی کیفری نیز دادگاه مکلف شده، جبران خسارت معنوی را مدنظر قرار دهد.

در بخش دیگر این حکم تاکید شده است: آنچه دادگاه را در پرونده حاضر به پذیرش ادعای خواهان مجاب کرده صرفا نفس خلف وعده شرکت در لغو شدن پرواز نبوده، بلکه بیشتر بی‌اهمیتی به وضعیت مسافری است که در کشوری دیگر رها کرده و اندیشه‌ای در ذهن خود نمی‌پروراند که چگونه وی را به وطن خویش بازگرداند. این بی توجهی سبب شده فرد، برای رفع نیازهای خود و بازگشت به وطن مجبور می‌شود در مقابل هر فردی دست کمک دراز کند و در مقابل بیگانگان ابن‌السبیل شود و شخصیت اجتماعی وی در پس نگاه‌های تحقیرآمیز دیگران خرد شود.

در بخش پایانی این حکم آمده است: این دادگاه با توجه به موارد فوق‌الاشاره و مفاد کنوانسیون‌های بیان شده و عرف مسلم بین‌المللی، شرکت خوانده را به پرداخت ۱۴۰ هزار تومان هزینه سفر از تبریز به ارومیه و ۳۸۰ یورو وجه بلیت بازگشت به ایران و به عنوان خسارت معنوی وارده و صرفاً به منظور تشفی خاطر زیان دیده، به پرداخت ۵ برابر وجه بلیت اخیرالذکر در حق خواهان محکوم و همچنین شرکت خوانده را به عذرخواهی رسمی در یکی از جراید کثیرالانتشار مکلف می‌کند.

 

منبع : کجارو